رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی:
هیأتهای نظارت و ارزیابی، باید چشم بینا و مدافع کیفیت آموزشی باشند
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: هیأتهای نظارت و ارزیابی، باید چشم بینا و مدافع کیفیت آموزشی باشند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمیکاربردی، نشست هماندیشی هیأتهای نظارت و ارزیابی واحدهای استانی این دانشگاه با حضور دکتر محمد علیاکبری، رئیس دانشگاه، به صورت وبینار برگزار شد.
در این نشست که با هدف تبیین سیاستهای کلان و افزایش هماهنگی بین ارکان نظارتی دانشگاه تشکیل شد، دکتر علیاکبری با تقدیر از زحمات ناظران استانی، آنان را بازیگران کلیدی در فرآیند تصمیمسازی دانشگاه خواند. رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی در بخش اصلی سخنان خود بر تغییر نگرش در فرآیند نظارت تأکید و اظهار داشت: ارزیابی برای اصلاح است، نه مچگیری. ناظر باید چشم بینای دانشگاه و مدافع کیفیت آموزشی باشد. وی با اشاره به الزامات کاری ناظران افزود: پرهیز از قضاوتهای شتابزده، حضور در زمان تشکیل واقعی کلاسها و اتکا به دادههای میدانی برای تصمیمگیری، از اصول اساسی است. دکتر علیاکبری در پایان سخنانش خطاب به ناظران گفت: ناظر باید داده بدهد، رأی ندهد. ما پشتیبان مراکز هستیم و پشتیبانی واقعی از طریق شناخت دقیق و هدایت آنان محقق میشود.
در ادامه این نشست، دکتر نیستانی معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه، بر لزوم نهادینهسازی فرهنگ نظارت و توجه به رویکردهای بالینی تأکید کرد. وی نظارت و ارزیابی را فرآیندی مشارکتی عنوان کرد و گفت: همه ارکان دانشگاه به نوعی ناظر هستند و هدف نهایی، توسعه مراکز آموزشی در بستر نظارت علمی است.
سخنران بعدی این نشست، دکتر باقری، مشاور رئیس و مدیرکل دفتر امور حقوقی دانشگاه بود. وی با هشدار نسبت به اینکه هر خلأ در نظارت، منشأ یک پرونده حقوقی است بر نقش پیشگیرانه نظارت دقیق و مستندسازی در کاهش چالشهای حقوقی تأکید کرد.
در این نشست، فلاح، سرپرست دفتر مرکزی حراست دانشگاه نیز با برشمردن پیشگیری به عنوان بهترین رویکرد برای صیانت از دانشگاه، بر ضرورت همافزایی بیشتر بین حوزههای نظارت و حراست تأکید کرد.
در بخش پایانی، قادیپاشا، سرپرست دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، به تشریح دقیق وظایف، ترکیب اعضا و آسیبشناسی عملکرد هیأتهای نظارت و ارزیابی پرداخت. وی بر ضرورت "اعتبارافزایی دادهها"، "تحلیل فعال" و "گزارشدهی منسجم" به عنوان پایههای تصمیمسازی پایدار تأکید کرد.
بر اساس جمعبندی پایانی این نشست، مقرر شد دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، اقدامات لازم برای برگزاری دورهای و مستمر این گونه نشستها را به تفکیک هر استان، در دستور کار خود قرار دهد.

نظر شما :