معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی:
ارتقای اثر بخشی فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی یکی از سیاست های محوری دانشگاه جامع علمی کاربردی است
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ارتقای اثر بخشی فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی یکی از سیاست های محوری دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم، دکتر محمد فتحی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در آیین تکریم دکتر محمدرضا فلاح و معارفه دکتر بیتالله بدرلو به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با اشاره به ضرورت تقویت مراکز علمی کاربردی، تربیت نیروی کارآفرین و ارتباط مستقیم دانشگاه با صنعت گفت: از مهمترین چالش های کشور بیکاری دانشآموختگان غیرمهارتی است و دانشگاه جامع علمی کاربردی میتواند با برنامههای ویژه خود مسیر اشتغال جوانان را هموار کند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمیکاربردی با تأکید بر جایگاه و پتانسیل و ظرفیت های استان قم در تحقق اهداف آموزش های مهارتی گفت: دانشگاه جامع علمیکاربردی بهعنوان بازوی مهارتی نظام آموزش عالی مأموریت دارد در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه به سهم خود نقش ایفا کند. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی با قدردانی از خدمات دکتر فلاح در سه سال گذشته و تبریک به دکتر بدرلو برای آغاز مسئولیت جدید، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم ظرفیت ارزشمندی برای تحقق اهداف آموزش های مهارتی دانشگاه در استان دارد.
دکتر فتحی با بیان اینکه امروز دنیای آموزش، دنیای رقابت و تمایز است افزود: اگر مزیتهای رقابتی استان قم و دانشگاههای آن شناسایی نشود در تصمیمگیریها و برنامهریزیها دچار آسیب خواهد شد. قم از نظر جمعیتی و ظرفیت نیروی انسانی جوان دارای فرصتهای منحصر به فردی است که باید در جهت تربیت کنشگران توانمند برای بازار کار از آن استفاده کرد. وی تربیت نیروی کارآفرین و متخصص را مأموریت اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و گفت: دانشآموختگان این دانشگاه از موفقترین نیروهای شاغل کشورند، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار فارغالتحصیل از این دانشگاه داریم که بر اساس آمار بیش از ۷۰ درصد آنان دارای شغل پایدار هستند. دکتر فتحی با اشاره به نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در تحقق عدالت آموزشی تصریح کرد: ایجاد مراکز علمی کاربردی در سراسر کشور مصداق واقعی عدالت آموزشی است چرا که دسترسی به آموزش عالی مهارتی حق همه شهروندان است در برنامه هفتم توسعه نیز تأکید شده که ۴۰ درصد آموزش عالی کشور باید مهارتی باشد در حالی که در برنامه ششم تنها ۱۳ درصد از هدف ۳۰ درصدی محقق شد و این نیازمند آسیبشناسی جدی است. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: با تقویت مراکز علمی کاربردی و ایجاد مراکز جدید میتوان خلأ اشتغال جوانان را پر کرد؛ امروز از مهترین چالش های کشور بیکاری دانشآموختگان دانشگاههای نظری است؛ در حالی که مأموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی ارتباط مستمر با بازار کار، صنعت و جامعه است و این دانشگاه در دل صنعت و تولید حضور دارد.
دکتر فتحی با بیان اینکه تعداد زیادی از مراکز صنعتی و تولیدی بزرگ کشور با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری دارند گفت: بسیاری از مراکز علمی کاربردی در داخل مجموعههای صنعتی مستقرند و دانشجویان آنها متناسب با نیاز همان صنایع تربیت میشوند؛ همین ارتباط مؤثر باعث شده بخش زیادی از فارغالتحصیلان به صورت مستقیم جذب بازار کار شوند. وی در ادامه یکی از ویژگیهای مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی را کمهزینه بودن و مشارکت فعال بخش خصوصی در اداره آن دانست و افزود: این دانشگاه کمترین اتکا را به بودجه دولتی دارد و بیش از ۸۵ درصد منابع مالی آن از طریق درآمدهای اختصاصی تأمین میشود؛ این موضوع کاملاً در راستای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور به بخش مردمی است. دکتر فتحی با درخواست حمایت بیشتر از سوی استانداری قم اظهار داشت: لازم است تقسیم کاری روشن میان دستگاهها، دانشگاهها و مراکز مهارتی استان انجام شود تا هر کدام در بخش خاصی از نیازهای بازار کار متمرکز شوند؛ با وجود بیش از ۲۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در قم ظرفیت توسعه مراکز علمی کاربردی بسیار بالاست و میتواند سهم بزرگی در تحقق اهداف برنامه هفتم داشته باشد.
وی در بخش پایانی سخنانش گفت دانشگاه جامع علمی کاربردی آماده است نقش فعالتری در سیاستگذاری اشتغال استان ایفا کند تا مسیر ارتباط میان آموزش و کار برای جوانان هموارتر شود.
دانشگاه جامع علمی کاربردی کیفیت تولیدات و بهره وری صنایع قم را ارتقا می دهد
در این مراسم، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی کیفیت تولیدات و و بهره وری صنایع قم را ارتقا می دهد.
مرتضی حیدری در ابتدای سخنان خود با تقدیر از مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی، افتخار میزبانی از سه شهید مدافع حرم در این دانشگاه را به عنوان قدمگاه فرشتگان توصیف کرد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم سه شهید مدافع حرم را داشته است که افتخار برای دانشگاه مسئولیت مدیران این نهاد آموزشی را دوچندان می کند. وی با اشاره به اهمیت همکاری و تعامل میان مسئولان و بهرهگیری از تجربیات متخصصان گفت: ما همه در یک کشتی هستیم و باید با هم برای ارتقای کشور و دفاع از انقلاب تلاش کنیم. حیدری همچنین به تجربه اخیر جنگ شناختی دشمن و واکنش مردم اشاره کرد و گفت: این بحران نشان داد مردم با همه اقوام و مذاهب پای دفاع از نظام و انقلاب ایستادهاند و هویت ملی خود را به اثبات رساندند، مشارکت مردم نباید محدود به انتخابات باشد بلکه باید زمینهای فراهم شود که مردم در اداره امور و ارتقای کشور نقش فعال داشته باشند. معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در ادامه با بیان تجربههای صنعتی و آموزشی، نقش دانشگاهها را در تربیت نیروهای متخصص، ارتقای صنایع و کشاورزی استان و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار کلیدی دانست و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم میتواند نیروی انسانی آموزش دیده در اختیار صنعت و کشاورزی قرار دهد و با همفکری استادان و دانشجویان، کیفیت و بهرهوری تولیدات را ارتقا دهد.
در ادامه دکتر محمدرضا فلاح رییس سابق واحد استان قم با ارائه گزارشی از اقدامات سه ساله گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم افزود: حمایت از کسبوکارهای دانشجویی و ارتقای دانش کارآفرینی دانشجویان از مهمترین برنامههای دانشگاه در سالهای اخیر بوده است. دکتر فلاح در تشریح اقدامات صورت گرفته گفت: ساماندهی رشتههای مراکز علمیکاربردی و تخصصیسازی رشتهها بر اساس نیاز بازار کار استان قم از دیگر اقدامات مؤثر در این دوره بوده است. وی همچنین از رشد جذب دانشجو و افزایش استقبال از رشتههای مهارتی در مراکز علمیکاربردی استان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این روند با رشد بیشتری با برنامهریزیهای جدید ادامه یابد.
سپس دکتر بیت اله بدرلو سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با تشکر از حضور رؤسا، کارکنان و مسئولان دانشگاه گفت: تمرکز ما بر علمی کردن مهارتها و اشتغال است تا بتوانیم بهرهوری در صنایع، کارگاهها و جامعه را افزایش دهیم و نقش دانشگاه را در کاهش بیکاری فارغالتحصیلان برجسته کنیم و تقویت همکاری با صنعت و بازار کار، ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه آموزشهای متناسب با ظرفیتهای استان از اولویتهای اصلی در این دوره خواهد بود. دکتر بدرلو با اشاره به لزوم تعامل بالای دانشگاه با دستگاه های دولتی و اجرایی در استان قم اظهار داشت: در تلاش هستیم در هماهنگی و تعامل بیشتر با کلیه دستگاه های اجرایی بتوانیم نیازهای نیروی انسانی و تربیت نیروی ماهر استان را تامین نماییم و توسعه آموزشی ما باید بر اساس نیازهای استان باشد. سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم در ادامه مشارکت جویی و و استفاده از دانش مدیران را ضروری خواند و گفت: مشارکت بدنه دانشگاه موتور محرک اصلی این مجموعه است و تکریم سرمایه انسانی نیز از رویکردهای اساسی ما خواهد بود تا دانشگاه جامع علمی کاربردی قم منشا خدمات موثر و توسعهای برای استان باشد.

نظر شما :